Träningen efter förlossningen

Det var några av er som ville att jag skulle hålla er uppdaterade om hur träningen efter förlossningen går. Jag är inte personlig tränare, dietist eller allvetande. Det jag gör funkar för mig.
 
Det känns otroligt viktigt att framhäva att jag:
 
1) INTE BANTAR.
Gå runt och vara hungrig hela dagarna? Aldrig i livet. Dessutom så ger bantning bara en tillfällig viktminskning. Efter ett tag så lägger kroppen sig på svältläge och man slutar gå ner i vikt. Plus att när du är hungrig så är risken för att du plötsligt börjar äta allt du ser rätt stor. Eftersom kroppen då är i svältläge så går du upp cirka fem kilo bara genom att titta på en kebab. Så nä. Bantning är inget för mig. 
2) INTE HETSTRÄNAR.
Inget skit som att gå powerwalks hela nätterna ”för att förbränna” eller träna stenhårt sju dagar i veckan fast man är otränad. Jag har lyssnat på kroppen och börjat mjukt. 
 
Vad gör jag då? Jag har gjort små förändringar som redan har tagit mig halvvägs mot mål. 
 
Kost:
1) Skippar godis på veckodagarna.
I vanliga fall lever jag som om det vore lördag hela veckan. Nu håller jag mig till helgen eller speciella tillfällen. Självklart har jag fuskat även här, men generellt så äter jag nu godis 2 ggr/vecka istället för 6-7 ggr/vecka. Gissar att jag kommer fortsätta att äta såhär lite godis, för jag märker hur bra kroppen mår när jag inte fyller den med onödigt socker hela tiden. Men sluta helt med godis och glass? Aldrig, haha!
2) Struntar i mackorna. 
Tidigare åt jag minst 5 mackor per dag vid olika tillfällen. Helst på kvällarna/nätterna när jag blev hungrig. Nu äter jag morötter eller frukt istället. Är alltså fortfarande inte hungrig fast jag skippat mackorna. 
 
Motion:
1) Högintensiv träning. 
Cyklar på motionscykel i 45 minuter 2-3 gånger per vecka med högt benmotstånd. I början var det såklart inte 45 minuter och inte heller högt motstånd, men nu orkar jag ta i ordentligt. När jag tränat klart så är jag helt slut. Grymt skön känsla! 
2) Lågintensiv träning. 
Har en knodd som älskar att åka vagn. Har inte heller något busskort. Kombinationen blir att vi går överallt, 1-3 timmar per dag. Ingen powerwalk, bara mysiga promenader. Frisk luft, frihet och kärlek.
 
Upplägget kommer att hålla i sig ett tag till, men snart ska jag tillbaka till gymet och då blir det mer styrketräning än flås. Älskar att lyfta vikter och känna mig stark.
 
 
Translation: I explain what I do to get in shape after the pregnancy. Click on the Google Translate bar in the menu for a full translation. 

2 reaktion på “Träningen efter förlossningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>