Reseguide: Kefalonia

greecekefalonia
En av mina bloggläsare frågade mig via Instagram om jag inte kunde göra en reseguide för Kefalonia, en grekisk ö i Joniska havet utanför Greklands västkust. Sagt och gjort!

Jag och min sambo Kristofer åkte till Kefalonia sommaren 2012, innan vi fick barn. Vi bokade en vecka i augusti för att vila upp oss ordentligt mitt i renovering av vår nya lägenhet. Eftersom vi ville utforska ön så hyrde vi bil och bestämde oss för att inte köpa halvpension. Istället valde vi ett lägenhetshotell för att slippa tvånget att äta måltider på bestämda tider. Det visade sig vara en bra idé.

efrosinikefalonia

Hotellet hette Efrosini och är trestjärnigt. Inget toppenhotell i standard, mycket spindlar i rummet (ni kan läsa om vår värsta spindelupplevelse här) och ingen AC. Vi trodde att vi skulle klara oss utan att köpa till den där extra fläkten, men det gjorde vi inte. Det är varmt på nätterna i Grekland! Rummet var fräscht och personalen var supertrevlig. Dessutom bodde dessa söta katter där, hej hej!

kefaloniacats
Jag och ett stycke bränd Kristofer på rummet.

retroloverpojkvän

Kefalonia är inte speciellt stort så med bil tar det ett par timmar att köra från södra sidan (där vi bodde) till norra sidan. Tiden i bilen ökade dock eftersom vi hade hyrt ett riktigt vrålåk.

rentalcarkefalnia
Vi kallade denna limegröna snygging för Bettan. Bettan körde så långsamt i uppförsbackar att vi blev omcyklade (!) och eftersom ön är rätt backig så tog det sin lilla tid.
Att köra i Kefalonia är faktiskt inte så läskigt som man kan tro. Visst, det saknas räcken på några ställen, men eftersom Bettan ändå inte kunde hålla speciellt hög hastighet var jag inte orolig. Dessutom finns det så många vackra utsiktspunkter att Kristofer och jag spontanstannade hela tiden för att undersöka och beundra.
kefalonia1
En sak som vi inte hade räknat med var att jag skulle vara gravid. Jag fick beskedet veckan innan vi åkte och enligt Livsmedelsverket ska en gravid person inte äta opastöriserad yoghurt. Eftersom i stort sett all grekisk yoghurt är opastöriserad så insåg jag innan att det skulle bli väldigt lite tsatsiki för mig på resan. Jag bestämde mig för att jag inte vågade chansa, helt enkelt. I slutändan så gjorde det i alla fall inget eftersom mitt gravidillamående satte fart på riktigt i samma stund som vi landade på Kefalonia. Det här gjorde att jag inte kan rekommendera en enda restaurang till er, kära bloggläsare, eftersom jag knappt åt någonting på hela veckan. Vi köpte flygplansgodis som låg orörd i vår lägenhet hela veckan, och fortfarande får lukten av Snickers och Juicy Fruit det att vända sig i min mage. Blä!
retrolovermyrtosbeach
Det finns några platser som man inte får missa när man är i Kefalonia. En av dem är Myrtos beach, en av de vackraste stränderna jag någonsin varit på. Hela stranden är dock av sten, vilket många stränder är i Kefalonia, så ett inköp av strandskor (lika sexiga som foppatofflor ungefär) rekommenderas.
myrtoscavemyrtosbeachkefalonia

Alltså, förstår ni hur vackert detta är?!
kefaloniaretrolover
Fiskardo är en liten fiskeby på spetsen i norra Kefalonia. Så pittoresk och vacker att hjärtat stannar. Vi spenderade en hel dag där och pratar fortfarande om att åka tillbaka.
fiskardo3fiskardo4

fiskardokefalonia
Kefalonias ”huvudstad” heter Argostoli och där finns inte jättemycket att titta på, men vi fick ett tips av en lokalbo att åka dit tidigt på morgonen. Varje förmiddag simmade nämligen ett gäng jättesköldpaddor in till hamnen för att äta fiskrens. Både jag och Kristofer var lite skeptiska till huruvida vi skulle få se ett par riktiga sköldpaddor i deras naturliga miljö, men det fick vi. Wowowowow säger jag bara.
argostoliseaturtle
Vi åkte också till Melissani Lake som är en underjordisk källsjö. Den upptäcktes en dag när marken bara rämnade och numera är den ett stort turistmål. Vi fick åka i en båt på denna sjö och vattnet var i stort sätt iskallt. Väldigt stämningsfull upplevelse.
melissanilakemelissanilake2
När vi var i Kefalonia så myntade vi uttrycket Beach-hopping. På samma sätt som på en regelrätt barrunda (barhopping) när man går från en bar till en annan så besökte vi en strand efter en annan. Vårt mål var att ta ett dopp på så många stränder som vi hann med under en vecka. Även om vi hann en hel del så kom vi inte i närheten av hinna besöka alla. Så. Mycket. Stränder.
retroloverbeach
Klippor finns det också gott om i Kefalonia, och på östra sidan så hittade vi en egen liten klippa där vi lade oss och badade helt ensamma. Kristofer var mer i vattnet den dagen än uppe i luften, medan jag låg och läste på en klippavsats och badade när jag blev för varm.
kefaloniawaterkefalonia2
Sista dagen spenderades vid poolen, och där dök det här poolmonstret upp som taget ur en japansk skräckfilm. Dags att åka hem!
seamonster
Varje gång vi ska åka på semester idag så jämför vi resemålet med Kefalonia. Jag är helt säker på att jag kommer att åka tillbaka till den där ön en dag. Kefalonia var och är en av de vackraste platserna jag någonsin sett och nästa gång jag åker dit så tar jag två veckor.

2 reaktion på “Reseguide: Kefalonia

1. Sofia

Låter som ni hade det toppen! Jag älskar Grekland, kom hem ifrån Lesvos fär några dagar sedan, det var underbart. Har tidigare varit på Kreta och Samos, ytterligare två fantastiska öar. Det är verkligen en oslagbar atmosfär på de Grekiska öarna, som inte liknar något annat. Hoppas att du får chansen att åka dit igen!

Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>